Poslednji krug u Monci: Da li će Formula 1 zbog para napustiti Evropu?
Kultne trke Formule 1 u Evropi, poput onih u Monci, Belgiji, Monaku ili na stazi Silverston neće imati garantovano mesto u trkačkom kalendaru narednih sezona, upozorava predsednik i izvršni direktor Formule 1 Stefano Domenikali.
Dok se bogate države širom sveta, spremne da u staze i organizaciju ulože ogromne svote novca, utrkuju da postanu domaćini jedne od trka Formule 1, Stefano Domenikali odbacuje predloge da kultne evropske staze postanu stalan i neizostavan deo sporta.
Domenikali smatra da u kalendaru ne bi trebalo da budu više od 24 trke, koliko se očekuje da će ih biti naredne sezone, ali kako je Formula 1 sve popularnija, broj planiranih trka daleko premašuje broj bogatih država koje su spremne da ponude domaćinstvo.
Zato je direktor Red Bul tima Kristijan Horner pozvao ove nedelje čelnike takmičenja da se neke kultne evropske trke, uključujući Silverston, Spa i Moncu, zaštite kao deo „DNK“ sporta.
Pred Veliku nagradu Belgije ovog vikenda, koja je jedna od omiljenih i navijačima i učesnicima, ali još uvek nije sigurno da će domaćin najboljim svetskim vozačima biti i nakon aktuelne sezone, Domenikali je rekao da je evropsko tržište i dalje vitalni deo planova Formule 1, ali da staze u Evropi moraju da se dokažu da bi zadržale svoje mesto, posebno imajući u vidu da ne plaćaju onoliko koliko Saudijska Arabija ili Katar.
„Možete biti sigurni da će ta mesta uvek biti deo diskusije o budućnosti, ali ništa se ne može uzeti zdravo za gotovo, ne možete uvek da budete tu ako ništa ne uradite. To nije u redu“, istakao je Domenikali.
Poslednji krug u Monci i neizvesna budućnost na stazi Spa
Iako je Italijan i nekadašnji šef ekipe Ferarija, Domenikali blaži stav nema ni prema čuvenoj Monci, za mnoge sinonimu za trku Formule 1.
„Monca će ove godine proslaviti 100. godišnjicu Velike nagrade Italije, ali kao Italijan im uvek kažem da istorija nije dovoljna. Moramo da investiramo u sjajnu budućnost. Monca treba da radi svoj posao, treba da unapredi strukturu, da unapredi mesto koje jeste ikonično, ali postoji potreba da se gleda unapred“, kaže Domenikali.
Ove godine se u okviru Svetskog šampionata Formule 1 održavaju 22 trke, a u toku su pregovori o održavanju trke u Južnoj Africi sledeće godine, uz dodatne trke u Las Vegasu i Kataru i povratak u Kinu, ako kovid propisi dozvole. Mediji prenose da je Velika nagrada Francuske već van rasporeda, ali i Spa i Monako su još uvek bez ugovora za 2023. godinu.
Domenikali nije potvrdio, ali ni negirao, da je ovo poslednja godina u kalendaru čuvene staze „Spa Frankošamp“ u Belgiji. Rekao je da ne može da otkrije previše detalja, ali da je istina da razgovaraju i sa drugim promoterima.
„Postoji veliko poštovanje prema ovim mestima, ali ako se sećate, bilo je perioda kada Belgija nije bila u kalendaru, pa su se ponovo vraćali. Pamćenje je ponekad kratko. To je sjajno mesto, bez sumnje i zato raspravljamo o svemu“, naglasio je Domenikali.
Audi i Porše aduti za povratak u Nemačku
Italijan je ranije pomenuo i mogućnost da Nica bude domaćin ulične trke. „Razgovaramo i sa francuskom federacijom i sa vladom, jer je budućnost sve više vezana za promotere koji trke vide kao investiciju za zemlju i za zajednicu“, objasnio je Italijan.
Trka Formule 1 nije održana ni u Nemačkoj od 2020. godine, što bi moglo da se promeni pošto, prema najavama, Audi i Porše žele da uđu u konkurenciju konstruktora do 2026.
„Zaista se nadamo da će Nemačka moći da se vrati, ali jedno je reći da bismo voleli da imamo Veliku nagradu Nemačke, a druga stvar je da se stave na sto stvari koje su potrebne za razgovore o trci. Nadajmo se da ćemo uskoro, sa nečim što bi se uskoro moglo dogoditi, imati drugačiju situaciju o kojoj ćemo razgovarati“, istakao je Domenikali.
Pritisak je ogroman jer su drugi domaćini iz bogatih zemalja zaključili dugoročne poslove – Saudijska Arabija ima ugovor vredan 50 miliona funti po trci, na više od jedne decenije, Katar će sledeće sezone započeti svoj desetogodišnji ugovor, dok je krajem prošle godine Abu Dabi obnovio ugovor do kraja decenije.
Domenikali ipak tvrdi da finansijski imperativi neće diktirati sportske odluke. „Formula 1 je biznis u kojem su investicije i finansijski doprinosi veoma važni, ali uvek smo govorili da tradicionalne trke, za koje znamo da ne mogu doneti novac koji donose drugi, imaju puno poštovanje od nas“, naglasio je izvršni direktor Formule 1.